Ana içeriğe geç
Bosch Türkiye
Kurumsal geçmiş

Başlangıç 1886 - 1905

Kasım 1886'da Robert Bosch, batı Stuttgart'daki ilk atölyesine taşındı

Bosch'un tarihi pek çok önemli ilkle başlar. Otomotiv sektörüne, Almanya dışındaki pazarlara ve büyük üretim fabrikalarına yönelik atılan adımlar:

Yukarıları hedefleyen eğriler çizen bir adam (Robert Bosch) onlara doğru zirveye yürümeye devam ediyor.

“Karmaşa” - başlangıç

Robert Bosch'un çıraklık ve ustabaşılık yılları, kendi işyerine sahip olma arzusunu harekete geçirdi. 1886'da Stuttgart'ta Hassas Makineler ve Elektrik Mühendisliği Atölyesi'ni açtı. İlk yıllarında iniş çıkışlar yaşasa da 1890'ların ortalarından itibaren hızlı ve durdurulamaz şekilde başarı merdivenini tırmanmaya başladı.

Kasım 1886'da Robert Bosch, bir ustabaşı ve getir-götür işlerine bakan bir çocuk ile birlikte Stuttgart'ın batısındaki ilk atölyesine geçti.
Robert Bosch, Kasım 1886'da Stuttgart'ın batısında, bir ustabaşı ve bir yardımcı ile birlikte ilk atölyesini açtı.
Müşterilerin atölyeyi arka bahçeye gizlenmiş bulmaları nedeniyle Bosch 1890 yılında bir şirket tabelası astı.
Atölyenin arka bahçede olması nedeniyle 1890'da tabela asıldı.
/

İlk ürün ve hizmetler

Bosch, telefon sistemleri ve elektrikli zil tesisatı gibi hassas mekanik ve elektronik mühendisliği çalışmalarını gerçekleştirdi. Sabit motor için, var olan bir tasarımı baz alarak manyetolu ateşleme cihazı yapması istendiğinde bunu geliştirerek manyeto ateşleme üretimine zemin hazırladı.

Bosch, bir müşteriye 1896'da uzaktan kumandalı su seviye göstergesi takmayı teklif etti.
Bosch, bir müşterisi için 1896'da uzaktan kumandalı su seviye göstergesi kurmayı teklif etti.
Uzaktan kumandalı bir su seviye göstergesindeki kontak mekanizması, cihazın su seviyesini uzunca bir mesafe boyunca tabana kadar raporlaması için hassas imalat yapılmasını gerektiriyordu.
Uzaktan kumandalı su seviye göstergesindeki kontak mekanizması. Cihazın su seviyesini tabana kadar raporlayabilmesi için hassas imalat gerekiyordu.
Oldukça alışılmadık bir ürün olmasına rağmen, ilk yirmi yılda Bosch atölyelerinde görme engelli kişiler için bir dizi daktilo da ür.
Oldukça sıradışı bir ürün olmasına rağmen, ilk yirmi yılda Bosch atölyelerinde görme engelli bireyler için daktilo da üretildi.
/
Manyetolu ateşlemenin gelişimini gösteren çizim.

Her şeyi tetikleyen kıvılcım - manyeto ateşleme sistemi

1897'den itibaren Bosch, daha iyi tasarlanmış manyeto ateşleme cihazlarını otomobillere yerleştirmeye başladı ve güvenilir ateşlemenin tek tedarikçisi konumuna geldi. 1902'de Bosch'un baş mühendisi Gottlob Honold, ilk defa bujili yüksek voltajlı manyeto ateşleme sistemi ile daha da iyi bir çözüm ortaya koydu. Bu ürün, Bosch'a dünya lideri otomotiv tedarikçisi olma yolunu açtı.

1887'de düşük voltajlı bir manyetolu ateşleme cihazının üretilmesi Bosch'un yakıt karışımlarının ateşlenmesini keşfetmeye başladığını gözler önüne serdi.
1887'de düşük voltajlı manyeto ateşleme cihazının üretilmesi, Bosch'un yakıt karışımlarının ateşlenmesini keşfetmeye başladığını gösteriyordu.
Otomobil manyetolu ateşlemesi, ilk olarak 1897 yılında bir de Dion Bouton üç tekerlekli aracında kullanıldı. Ürün mükemmel çalışmadan önce bir çok test yapılması gerekiyordu.
Otomobil için manyeto ateşleme sistemi, ilk olarak 1897 yılında De Dion-Bouton marka üç tekerlekli araçta kullanıldı. Ürünün kusursuz çalışması için bir çok test yapılması gerekiyordu.
Bir otomotiv tedarikçisi olarak nihai ilerleme, 1902'de Bosch tarafından patenti alınarak tescil edilen yüksek voltajlı manyetolu ateşleme sistemiyle geldi.
Bir otomotiv tedarikçisi olarak nihai ilerleme, 1902'de Bosch tarafından patenti alınarak tescil edilen yüksek voltajlı manyeto ateşleme sistemiyle geldi.
İlk Bosch yüksek voltajlı manyetolu ateşleme sistemi, tip Hdh, bujili (1902)
Bosch'un ürettiği ilk yüksek voltajlı manyeto ateşleme sistemi, tip Hdh, bujili (1902)
/

Gottlob Honold

Fotoğraf: Gottlob Honold (1901)

Doğru içgüdülere sahip bir yenilikçi

"Honold yeni bir ürünü bitirip üretime aktardığında, Bosch dünyası bitmiş ürünler konusunda çığır açmaya başlardı.”

Bu cümle, Robert Bosch'un yanında çırak olarak çalışmaya başlayan ve uzun süre birlikte çalıştığı baş mühendisi Honold için sarf ettiği övgü dolu sözleriydi. 1923’te ani bir şekilde hayatını kaybeden Honold, yüksek voltajlı manyeto ateşleme sisteminin yanı sıra, aydınlatma sistemleri, marş motorları ve kornanın icadı gibi pek çok yeniliğe imza attı.

Fotoğraf: Gottlob Honold (1901)

Ev sahibi - ilk fabrika

Bosch, fabrika kurmaya karar vermeden önce birkaç kez yer değiştirmişti. Başlangıçta birkaç kat kiralamanın yeterli olacağını düşündü ancak aksine 1901'de inşa edilen Bosch fabrikası çevresindeki binalara doğru genişlemeye devam etti.

Tamamen betonarme olarak inşa edilen ilk fabrika binası, bir rönesans cephesi stilinde verilmiş olsa dahi 1900'lü yıllar için oldukça gelişmişti.
Betonarme ilk fabrika binası rönesans mimarisinde olsa da 1900'lü yıllar için oldukça gelişmişti.
Bosch çalışanlarından bazıları, 1901'de bir grup fotoğrafı için yeni fabrikanın avlu merdiveni basamaklarında toplandılar.
Grup fotoğrafı için yeni fabrikanın avlu merdiveninde toplanan Bosch çalışanları (1901).
Bosch, manyetolu ateşleme cihazlarının ateşleme bobininin çevresini, bir armatür sargısı c.1900 üzerinden tamamen elle sarmaktadır .
Bosch çalışanları, manyeto ateşleme cihazlarının ateşleme bobininin çevresini bir armatür sargısı üzerinden elle sarıyor (1900).
Bosch tesisi, birkaç yıl içerisinde tek bir fabrika binasından geniş bir tesise genişledi (1905).
Bosch fabrikası, sadece birkaç yıl içerisinde tek bir fabrika binasından geniş bir tesise dönüştü (1905).
/
Tarihi otomobillerde yolcu ve "Londra" diyen sokak tabelasının bulunduğu tarihi bir otomobile ait çizim.

Dünyadaki ilk satış ofisleri

Magnetos Simms Bosch, ilk satış bürosunu 1898'de Londra'nın Store Street'inde açtı. Bunu, gelecek yıl Paris'te bir başka satış ofisi izledi.
Magnetos Simms Bosch, ilk satış ofisini 1898'de Londra Store Street'te açtı. Bir sonraki yıl, Paris'te de satış ofisi açıldı.

Robert Bosch, 1898 yılında Almanya dışındaki ilk Bosch ofisini Frederic Simms ile birlikte Londra'da kurdu ve böylece global pazara ilk adımını attı. Ardından diğer Avrupa ülkelerinde satış ofisleri hızla açılmaya devam etti.

Paris'ten manyetolar - yurt dışındaki ilk üretim

İngiltere'den sonra otomobiller için Avrupa'nın en büyük pazarı Fransa'ydı. 1899 yılında Bosch Fransa’daki iş birliklerine başladı. 1905'e gelindiğinde, Paris'te Eyfel Kulesi manzaralı fabrikada manyeto ateşleme sistemlerine olan talebi karşılayabiliyordu.

Gümrük vergileri ve uzun nakliye güzergahları Bosch'un 1905 yılında Paris'te üretime başlamasına vesile oldu.
Gümrük vergileri ve uzun nakliye güzergâhları Bosch'un 1905 yılında Paris'te üretime başlamasına neden oldu.

Otomobil yarışları - ilk reklam

Yüzyıl dönümünde, otomobil üreticileri ve tedarikçilerin yeteneklerini sergilemek için şans bulduğu ilk uluslararası otomobil yarışı gerçekleşti. Belçikalı Camille Jenatzy, kullandığı Mercedes'i, en ağır koşullara dayanıklı Bosch ateşleme sistemi sayesinde 1903'te İrlanda'daki Gordon Bennett Kupası'nda zafere götürdü.

Belçikalı Camille Jenatzy, Bosch ateşleme sistemiyle teçhiz edilmiş Mercedes ile 1903 yılında İrlanda'daki Gordon Bennett Kupasını kazandı.
Belçikalı Camille Jenatzy, Bosch ateşleme sistemiyle donatılmış Mercedes ile 1903 yılında İrlanda'daki Gordon Bennett Kupasını kazandı.
Kırmızı sakal ve saçları ve akan kırmızı renkli tozlu ortam paltosuyla Jenatzy bir reklam simgesi haline geldi. 1918 yılına kadar Bosch ateşleme sistemini "Kırmızı Şeytan" olarak ilan etti.
Jenatzy reklam ikonu haline geldi. 1918'e kadar "Kırmızı Şeytan" imajıyla Bosch ateşleme sistemini tanıttı.
/