Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Bu web sitesi işlevsellik, kullanım kolaylığı ve istatistik nedenlerinden ötürü çerezler kullanır. Bu ayarı dilediğiniz zaman "Ayarları değiştir" seçeneğine tıklayarak değiştirebilirsiniz. Çerezlerin kullanımına izin veriyorsanız, lütfen "Evet, kabul ediyorum" seçeneğini tıklayın.

Kurumsal geçmiş

Yeniden yapılanma 1946 - 1959

Okuma süresi: 10 dk

İkinci Dünya Savaşı sona erdiğinde Bosch, uluslararası tesislerini ikinci kez yitirmişti. Üretim tesislerinin büyük bir kısmı harap durumdaydı. Sonraki 20 yıl yeniden yapılanmaya ve yeni iş kollarının harekete geçirilmesine adandı.

Bir binada çalışan müteahhidin çizimi.

Kürek ve el arabalarıyla Bosch'ta yeniden yapılanma

1945 yılına gelindiğinde, Almanya'daki Bosch tesislerinin yüzde 50'sinden fazlası müttefik bombalarıyla yok edildi. Savaş zamanında askeri araçların tedarikçisi olarak oynadığı önemli rol, Bosch'u stratejik bir hedef haline getirdi. Şirket, toparlanarak yapılanmak ve çalışanlar için iş alanları yaratmak zorundaydı.

Savaşın bitiminden uzun süre sonra dahi yıkımın bir kısmı hala görülebiliyordu. Bosch'un Stuttgart'taki ilk fabrikasının kötü hasar görmüş kulesi (1945)
Savaşın sona ermesinden uzun süre sonra dahi yıkımın bir kısmı hala görülebiliyordu. Stuttgart'taki ilk Bosch fabrikasının hasar görmüş kulesi (1945)
Savaşın bitiminden bir yıl sonra, büyük bir kısmı yok edilen Stuttgart'taki fabrika tesislerinin büyük bir kısmında yapılanmanın emareleri açıkça görülebiliyordu. (1946)
Savaşın sona ermesinden bir yıl sonra, büyük bir kısmı yok edilen Stuttgart'taki fabrikada yeniden yapılanma çalışmaları açıkça görülebiliyordu (1946).
Bamberg tesisinde bujilerin kontrolü (1950). 1902'de Bosch tarafından ilk kez üretilen geleneksel ürün 1945 sonrasındaki ekonomik düzelmenin öncülerinden biriydi.
Bamberg tesisinde bujilerin kontrolü (1950). 1902'de Bosch tarafından ilk kez üretilen ürün 1945 sonrasındaki ekonomik toparlanmayı sağlayan faktörlerden biriydi.
Bosch, Feuerbach fabrikasının fuayesinde bir milyonuncu dizel enjeksiyon pompasını kutluyor (1950). Burası ayrıca 1927'de bu başarılı ürünün ilk üretildiği yerdi.
Bosch, Feuerbach fabrikasının fuayesinde bir milyonuncu dizel enjeksiyon pompasının üretimi kutlanıyor (1950). Aynı zamanda bu tesis, ürünün 1927'de ilk üretildiği yerdi.

Bujiler ve tencereler - savaş sonrası dönemde ayakta kalma mücadelesi

Çalışanları yeniden istihdam edebilmek ve ücretlerini ödeyebilmek için Bosch, fabrika enkazından çıkan çelik kask, el arabası, şemsiye gibi şeyleri kullanarak tencere imal etti. Böylelikle yeni bir başlangıç için çalışmalara başlamış oldu. Çalışanlar bu aletleri kendileri kullanabiliyor veya gerekli diğer temel aletler karşılığında değiş-tokuş yapabiliyordu. İlk teknik olarak karmaşık olan ürün ise müttefiklerin askeri araçlarında kullanılan bujilerdi.

1949'da burada üretime alınan gösterge lambaları tam bir yenilikti. 1927'de Bosch'un üretmeye başlamış olduğu otomobil sinyal lambalarının yerini aldı. (1950)
1949'da üretimine başlanan farlar tam bir yenilikti ve 1927'de Bosch'un üretmeye başladığı otomobil sinyal lambalarının yerini aldı (1950).
Savaşın bitiminden sonra Bosch eski güç yönleri olan araştırma, geliştirme ve bunların yarattığı ürün ürettikleri yeniliklerine yeniden odaklandı. Bosch araştırmacıları, 1948'de kendi malzeme araştırmaları için bir elektron mikroskobu geliştirmeye başladılar. (1950)
Savaşın sona ermesinden sonra Bosch, yeniden araştırma, geliştirme ve inovasyona odaklandı. Bosch çalışanları 1948'de kendi araştırmaları için bir elektron mikroskobu geliştirmeye başladılar (1950).
Kalite Bosch'ta daima temel kriter olmuştur. Bu nedenle, buradaki korna imalatında olduğu gibi rasgele testler yürütülmesi zorunluydu. (1950)
Kalite Bosch'ta daima temel kriterlerden biri olmuştur. Korna üretimi için çeşitli testler yürütülürken (1950).

Robert Bosch'un vasiyeti ve yönetim kurulu başkanı

Robert Bosch, 1942 yılında hayata gözlerini yumdu. Vasileri 1945 sonrasında şirketi yeniden kurdu. Amaç kâr etmek ve aynı zamanda kazancı sosyal sorumluluk projelerine yönlendirmekti. Hans Walz, kurucumuz Robert Bosch'un halefi olarak 1963 yılına kadar şirketi yönetti.

1942'deki ölümünden dört yıl önce yazdığı vasiyetinde, Robert Bosch şirketin "daha güçlü" şekilde geliştirilmesini talep etti. Belirli bir yol izlemedi, bunun yerine, buradaki resimde gösterilen vasilerin şirketi yönetmesine yardımcı olmak için işe alıştırma maddeleri koydu. (1954)
Robert Bosch, vefatından dört yıl önce yazdığı vasiyetinde, şirketin "daha güçlü" bir şekilde gelişmesini talep ediyordu. Bunun için fotoğraftaki vasilerin şirket yönetimini kolaylaştırmak için bazı maddeler hazırladı (1954).
Hans Walz, şirket başkanı olarak Robert Bosch'un halefliğini üstlendi (1953).
Hans Walz, şirket başkanı olarak Robert Bosch'un halefliğini üstlendi (1953).

Rekabet davaları - her şeyi yitirme korkusu

Nasyonal Sosyalistlerin küresel güce yönelik amaçları ancak güçlü şirketlerin yardımıyla başarılabilirdi. Bu nedenle müttefikler, Bosch da dahil olmak üzere büyük Alman şirketlerini parçalamaya çalışıyorlardı. Bununla birlikte şirket organik olarak büyüyordu. Bosch, her ne kadar patentlerini açıklamak zorunda kaldıysa da neredeyse hiç bozulmadan bütünlüğünü korumayı başardı.

Bosch, 1950'li yıllarda işi yeniden yapılandırmak için araba yarışına döndü ve ilk olarak bakım çalışması ve yedek parçalar için 1937'de "yarış servisini” kurdu. Bosch teknolojisinin en sert koşullarda başarıyla kullanılması, güvenilirliği ve dayanıklılığı açısından iyi bir reklamdı.
Bosch, 1950'li yıllarda işi yeniden yapılandırmak için araba yarışlarına yöneldi ve 1937'de bakım ve yedek parçalar için "yarış servisini” kurdu. Bosch teknolojisinin en sert koşullarda başarıyla kullanılması, güven ve sağlamlık açısından iyi bir tanıtım mecrasıydı.
Stuttgart'ın Breitscheid Caddesi'ndeki Bosch şirket merkezinin ışıkları, her gece yanıyordu (1951). Bosch yöneticileri ve Müttefiklerin temsilcileri, antitröst soruşturmalarında şirketin geleceği ile savaştı.
Stuttgart, Breitscheid Caddesi'ndeki Bosch genel merkezinin ışıkları her gece açıktı (1951). Bosch yöneticileri, şirketin geleceği için müttefiklerin temsilcilerine karşı savaşıyordu.
Dünya çapında ünlü başkentlerin simge yapılarıyla stilize bir dünyanın çizimi.

“Dünya genelinde yapılanlar” - uluslararası şirkete açılan yeni yollar

Hitler iktidarı ele geçirmeden önce Bosch'un satışlarının yüzde 50'sinden fazlası uluslararası ticarete dayanıyordu. Ancak 1945'ten sonra neredeyse sıfırı gördü ve şirketin uluslararası varlıkları kamulaştırılmıştı. Uzun süreli ortaklarla kurulan iyi ilişkiler ve Brezilya, Hindistan gibi hızlı büyüyen pazarlar sayesinde küresel ağın yapılandırılması yavaş yavaş hızlandı. Uluslararası satışların Bosch'ta bir kez daha yüzde 20'yi aşması 1960 yılına kadar sürecekti.

1950'li yıllarda üretim ağırlıklı olarak yine Almanya'da yapılıyordu. İleri ölçüde gelişmiş ulaşım lojistiğinin, tüm dünyaya ihracatlar göndermesi gerekiyordu. Bu bobin taşıma sistemi o zamanların en ileri teknolojisiydi. (1951)
1950'li yıllarda ağırlıklı olarak Almanya'da üretim yapılıyordu ve tüm dünyaya gönderim yapılması gerekiyordu. Bu bobin taşıma sistemi, zamanının en ileri teknolojisiydi (1951).
Bosch, 1950'li yıllarda tüm dünyada üretim tesisleri kurmaya başladı. Melbourne yakınlarındaki Clayton'daki Bosch lokasyonu, Avustralya otomotiv endüstrisine ateşleme sistemleri, ön cam sileceği sistemleri, kornalar, jeneratörler, marş motorları ve aydınlatma gibi elektrik enerjisi sağladı. (1960)
Bosch, 1950'li yıllarda tüm dünyada üretim tesisleri kurmaya başladı. Melbourne yakınlarındaki Clayton'daki Bosch tesisi, Avustralya otomotiv endüstrisine ateşleme sistemleri, ön cam sileceği sistemleri, kornalar, jeneratörler, marş motorları ve aydınlatma gibi teknolojiler sağladı (1960).
Stuttgart filo sahasındaki Bosch araştırma aracı, dünyanın dört bir yerinde kullanılan sayısız farklı far ve korna ile donatıldı. Bu, karayolu karayolu trafiğinde test sürüşlerinin yapılmasına yönelikti. (1954)
Stuttgart'taki Bosch araştırma aracı, test sürüşleri için tüm dünyadan farklı far ve kornalarla donatıldı (1954).

Mükemmellik ve zarafet - tüketici teknolojisi

Zor zamanların sona ermesiyle; 1950'lerin başlarında Bosch, Almanya ve Avrupa'daki ekonomik mucizeyi yansıtan ürünleri pazara sunarak halkın tüketim taleplerini karşılamaya başladı. Bu ürünlerin bazıları, elektrikli ev aletleri, tamir işlerini kendileri yapanlar için elektrikli matkaplar, ve milyonlarca satış adedine ulaşan otomobil radyolarıydı.

1950'lerde piyasaya sürülen ürünler arasında 1958 yılından itibaren bir reklam broşürünün kapak sayfasında çamaşır makineleri vardı.
1958 yılından bir broşürün kapak sayfasında Bosch çamaşır makineleri.
Bosch, ilk buzdolabını 1933'ün başlarında piyasaya sürdü, ancak zaman ve para tasarrufu sağlayan seri üretime savaştan sonra başlansaydı gerçekten daha makul fiyatlı olurdu. (1958)
Bosch, ilk buzdolabını 1933 gibi erken bir zamanda piyasaya sürmüştü, ancak savaştan sonra zaman ve para tasarrufu sağlayan seri üretime geçildiğinde gerçekten uygun fiyatlı hale geldi (1958).

Bosch mutfak aletleri

Stuttgart satış mağazasında mutfak robotu ürününün satış senaryosu (1962)

Mutfakta “yeni bir dönemin” başlangıcı

Bosch mutfak robotu piyasaya sürüldüğünde adı "Neuzeit" idi ve "vatandaşın yardımcısı" olarak pazara sunuldu. Kentlerde yaşayanların günlük ev işlerini kolaylaştıracak ev aletleri teknolojisi dönemi vaat ediliyordu.

Kırsal kesimde yaşayanlar için ise bu makinenin bol miktarda gıdayı aynı anda işlemeyi ne ölçüde kolaylaştıracağı önemliydi. Kırsal kesimde yaşayan kalabalık geniş ailelerin meyve ve sebzelerini dondurarak veya reçel ve konserve yaparak daha sonra kullanmak üzere saklama ihtiyacı ön plandaydı.

“Neuzeit", hamur kesip yoğurabilen, patates rendeleyip suyunu çıkarabilen ve hatta soyabilen çok işlevli bir cihazdı.

Fotoğraf: Stuttgart'taki mağazada mutfak robotunun satışı (1962)

Eski favorilerin dönüşü - otomobillerde gaz enjeksiyonu

Birçok Bosch ürününde kullanılan teknolojinin kökeni savaş öncesi döneme dayanıyordu. Ancak rekabete girmek ve bu gücü korumak için bazı yeniliklerin yapılması gerekiyordu. Bosch'un uçak motorları için geliştirdiği benzin enjeksiyonu, 1950'lerin başında otomobiller için büyük bir yenilikti ancak standart hale gelmesi yıllar sürdü.

Gutbrod Superior, Bosch benzin enjeksiyonunun takıldığı ilk binek otomobiliydi. Bu, karbüratörlere kıyasla tüketimi yüzde 20'ye kadar azaltarak performansı artırdı. (1952)
Gutbrod Superior, Bosch benzin enjeksiyonu ile donatılan ilk binek otomobildi. Bu yenilik, karbüratörlere kıyasla tüketimi yüzde 20'ye kadar azaltarak performansı artırdı (1952).

Bosch Combi

Tamir işlerini kendileri yapanlar için "Bosch Combi" - pratik taşıma çantası ile (1952)

Ev için elektrikli el aleti

"Do it yourself"e yoğun ilgi Bosch için kârlı bir iş haline geldi. 1952'de piyasaya sürülen "Bosch Combi”, seçilen ek parçaya göre matkap, tornavida, zımpara makinesi veya çalı makası gibi farklı fonksiyonlarda kullanılabiliyordu. Ürün, Avrupa'da özellikle erkeklerin bodrum ve garajlarda gerçekleştirdiği işler için yeni bir segment yarattı.

Standart eklentilere sahip komple kit, bir taşıma çantası veya duvara monte edilmek üzere ahşap bir dolap içerisinde satılıyordu.

Fotoğraf: Tamir işlerini kendileri yapanlar için pratik taşıma çantası ile "Bosch Combi" (1952)

Elektronik

Bosch, 1950'lerin ortalarında elektronik parçalar geliştirmeye başladı. Bunlardan ilki, 1958'de üretilen “variode” idi. Bunu, transistörler ve ardından 1970'ten itibaren entegre devreler izledi. Şüpheciler tarafından eleştirilse de destekçilerin coşkuyla karşıladığı ürünlerle Bosch'un ana faaliyeti olan elektronik alanında ilk tohumlar atılmış oldu.

Sıradan bir bileşen — neredeyse bezelye büyüklüğünde ve jeneratör regülatörünün fotoğrafında ayırt edilemez. 1958'de seri üretime geçtikten sonra, bu yenilikçi yarı iletken bileşen özellikle hareketsiz trafikte rölantide çalışırken jeneratörün aküyü şarj etme şeklini geliştirdi.
Bu yenilikçi yarı iletken bileşen, 1958'de seri üretime geçtikten sonra özellikle durağan trafikte rölantide çalışırken aküyü şarj etme şeklini geliştirdi.
Bosch'un başlangıçtaki elektronik bileşenlerinde öncelikle germanyum, ardından silikon ve kristaller esas alınıyordu. Bu resimde germanyum kristalinin imalatı gösterilmektedir. (1961)
Başlangıçta Bosch'un elektronik bileşenlerinde germanyum, silikon ve kristaller baz alınıyordu. Fotoğrafta germanyum kristalinin imalatı görülüyor (1961).